Afganistanin-suurlähettiläs suomalaisnaisten surmista: Työnantajat vastaavat turvallisuudesta

Luodinreikä taksin ikkunassa, jossa suomalaiset avustustyöntekijät surmattiin Heratissa, Afganistanissa 24. heinäkuuta 2014.

Suomen Afganistanin-suurlähettilään mukaan Kabulissa oleskelevien suomalaisten turvallisuustilanne on hyvä.

Luodinreikä taksin ikkunassa, jossa suomalaiset avustustyöntekijät surmattiin Heratissa, Afganistanissa 24. heinäkuuta 2014.

Suomen Kabulin-suurlähettiläs Ari Mäki pitää Afganistanissa tehtyjä suomalaisten surmia hyvin valitettavina. Suurlähetystö tekee Mäen mukaan parhaansa, jotta iskussa menehtyneet saadaan kotimaahan mahdollisimman pian.

Mäen mukaan kotiinkuljetuksessa saadaan apua muilta valtioilta, sillä Suomella ei ole pysyviä edustajia läntisessä Afganistanissa.

Suurlähettiläs pitää Heratissa tapahtunutta iskua hiukan yllättävänä, sillä läntinen Afganistan on tähän asti ollut monia maan muita osia rauhallisempi.

– Turvallisuus on hyvin vaihteleva eri puolilla maata. Täällä on alueita, joissa on erittäin heikko turvallisuus, mutta on myös alueita, joissa on verrattain hyvä turvallisuus, Mäki sanoo.

Hänen mukaansa Kabulissa oleskelevien suomalaisten turvallisuustilanne on hyvä. Eri järjestöillä on omat turvallisuusohjeet ja -käytännöt.

– Työnantajat itse vastaavat turvakäytännöistä ja siitä, miten he menettelevät, Mäki selittää.

Afganistanissa työskentelee Mäen mukaan tällä hetkellä 20–30 suomalaista kansainvälisissä järjestöissä ja erilaisissa kansalaisjärjestöissä. Suomalaisten työntekijöiden lukumäärä vaihtelee kuukausittain.

Tulli: Asetakavarikko sisälsi ohjusten hakupäitä

Tullin Helsinki-Vantaan lentokentällä takavarikoima ohjuksen hakupää. Tulli on sumentanut kuvasta tunnistetietoja.

Tulli pysäytti Ukrainaan matkalla olleen lentorahtilähetyksen kesäkuun lopussa. Tapausta tutkitaan puolustustarvikkeiden maastavientirikoksena.

Tullin Helsinki-Vantaan lentokentällä takavarikoima ohjuksen hakupää. Tulli on sumentanut kuvasta tunnistetietoja.

Tullin mukaan sen kesäkuun lopussa takavarikoima lentorahtilähetys sisälsi ilmataisteluohjusten hakupäitä, jotka on luokiteltava puolustusmateriaaliksi.

Ukrainaan matkalla olleille tuotteille ei ollut haettu kauttakuljetuslupaa, tulli kertoo.

Tapausta tutkitaan puolustustarvikkeiden maastavientirikoksena. Lentorahtilähetys on takavarikoitu. Jutun esitutkinnan odotetaan kestävän vähintään puoli vuotta.

Takavarikko tehtiin 24. kesäkuuta. Tulli pysäytti Vietnamista Hongkongin kautta saapuneen vähän yli tuhannen kilon lentorahtilähetyksen, jonka määränpäänä oli Ukraina.

Ohjusosien takavarikosta syntyi tiedotussotku, kun presidentti Sauli Niinistö sai lukea takavarikosta ensi tiedot uutisista. Tieto takavarikosta oli jäänyt tullin ja valtioneuvoston tiedotuskeskuksen palloteltavaksi eikä se saavuttanut asianomaisia ministereitä ja presidenttiä ennen asian uutisointia.

Yöaikaan voimistuvat hajupäästöt häiritsevät jo asukkaita – syy on yhä mysteeri

Kaukaan tehdas

Lappeenrannassa UPM:n Kaukaan tehtaalta odotetaan yhä selvitystä siihen, mistä heinäkuiset tavallista korkeammat hajukaasupäästöt johtuvat.

Kaukaan tehdas

UPM:n Kaukaan tehtaan hajupäästöjen aiheuttajaa ei toistaiseksi tiedetä. Kaupunki on ollut viime päivien aikana yhteydessä Kaukaan tehtaaseen, joka on luvannut selvittää päästöjen aiheuttajan.

Alueen asukkaita erityisesti öisin voimistuvat hajupäästöt vaivaavat. Yhteydenottoja on sadellut myös Lappeenrannan seudun ympäristötoimeen. Ihmisiä harmittaa hajujen tunkeutuminen huoneistoihin, kun asuntoja tuuletetaan kuumina kesäöinä.

Ympäristötarkastaja Sara Piutunen Lappeenrannan seudun ympäristötoimesta kertoo, että tehdas on ilmoittanut kaupungille tehtaan toimivan normaalisti myös hajukaasujen käsittelyn osalta.

Tehdas kuitenkin jatkaa edelleen selvittelyä, jotta syy päästöihin löytyisi.

– Vaikuttavatko lämpötilat tai sääolosuhteet joihinkin prosesseihin, sitä varmaan myöskin selvitellään, sanoo Piutunen.

"Voi aiheuttaa allergisen reaktion"

Päästöjen pitoisuustasot eivät ole olleet hälyttävän korkeita. Varsinaista terveysuhkaa päästöistä ei myöskään aiheudu.

– Jos päästöt jatkuvat pitkään, saattaa olla, että herkemmillä voi laukaista helteen kanssa tiettyjä allergisia reaktioita. Yleensä tällainen kuumuus lisää niitä koettuja vaikutuksia, sanoo Piutunen.

Israelin ja Ukrainan tilanne huolestuttaa myös suomalaista lentohenkilökuntaa - Finnairin ohje kummastuttaa

Finnairin lentokone.

Finnairin sisäisen ohjeen mukaan ”esimies tekee arvion lennolle lähdöstä ja tarpeesta terveyspalvelukonsultaatioon”.

Finnairin lentokone.

Viime päivien tapahtumat Israelissa ja Ukrainassa aiheuttavat huolta myös lentoyhtiöiden henkilökunnissa.

Suurinta huoli on ollut Malaysia Airlinesin työntekijöiden keskuudessa. Viikko sitten yhtiön lento MH17 ammuttiin alas Itä-Ukrainan yllä. Menehtyneiden joukossa oli kuusi lentäjää ja 21 matkustamohenkilökuntaan kuuluvaa.

Maaliskuun alussa saman yhtiön lento MH370 katosi mystisesti Etelä-Kiinan meren yllä. Koneen hylkyä on etsitty tuhansien kilometrien päästä Australian länsirannikon edustalta.

Australialaisen The Sydney Morning Heraldin mukaan moni Malaysia Airlinesin työntekijöistä tulee nykyisin töihin kyyneleet silmissä. Monet ovat jopa täysin kykenemättömiä lentämään, kertoo Malesian kansallisen lentoyhtiön henkilökunnan edustaja lehdessä.

Turvallisuus puhuttaa muissakin yhtiöissä

Lentäminen tiedetään turvalliseksi tavaksi matkustaa, mutta kriisien yhteydessä huoli omasta turvallisuudesta koskettaa kaikkien lentoyhtiöiden työntekijöitä, myös Suomen kansallisen lentoyhtiön henkilöstöä.  

Finnairissa on syntynyt keskustelua erityisesti Tel Avivin lentojen turvallisuudesta sen jälkeen, kun kentän läheisyyteen iskeytyi alkuviikolla palestiinalaisten ampuma raketti. Iskun jälkeen sekä Yhdysvaltain että Euroopan lentoturvallisuusviranomaiset kehottivat lentoyhtiöitä välttämään lentoja Ben Gurionin lentokentälle Tel Aviviin.

Myös Finnair päätti harkinnan jälkeen jättää väliin keskiviikon lennon. Perjantaina Finnair aikoo taas lentää Tel Aviviin.

Finnarin johdon ohjeistus kummastuttaa henkilökuntaa

Finnair lähetti äskettäin henkilökunnalle Israelin tilanteeseen liittyvän viestin, jossa yhtiö kehottaa olemaan esimieheen yhteydessä, jos Tel Avivin lennolle lähteminen mietityttää. Finnairin mukaan ”esimies tekee arvion lennolle lähdöstä ja tarpeesta terveyspalvelukonsultaatioon”.

Yle Uutisia sähköpostitse lähestynyt lentoemäntä ihmettelee ohjetta. Nimettömässä kirjeessään hän kysyy, onko kieltäytymisestä seurauksena lääkärikäynti, ja jos niin miksi.

Myös Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen SLSY:n sopimussihteeri Anu Hietala kummeksuu muotoilua.

Eikö arviota terveyspalvelujen tarpeesta saakaan tehdä itse? Jos et suostu lähtemään niin oletko muutenkaan työkykyinen? Tällaisia kysymyksiä tulee Hietalan mukaan väistämättä mieleen.

Hietalan mukaan yhtiön sisällä ohjeen julkistamisen jälkeen käydyssä keskustelussa esimiehet ovat kuitenkin ilmeisesti antaneet ymmärtää, että Tel Avivin lennon voi vaihtaa toiseen lentoon.

1 500 suomalaisen lentoemännän ja stuertin joukosta löytyy hänen mukaansa tietysti monentasoista huolestumista.

Hietala mainitsee esimerkkinä Japanin vuoden 2011 maanjäristyksen ja sitä seuranneen ydinvoimalaonnettomuuden. Tuolloin Japanin-lentoihin kysyttiin vapaaehtoisia, joita myös löytyi.

Finnair: Lähteminen vapaaehtoista

Viestintäpäällikkö Varpu Göös vahvistaa Hietalan arvelun, ettei Finnair velvoita lentohenkilöstöä lähtemään Tel Aviviin. Kieltäytymistä ei tarvitse edes perustella. Riittää, kun asiasta keskustelee esimiehen kanssa, jotta työntekijälle voidaan löytää korvaava lento.

Göös korostaa, että tämä on muutenkin käytäntö Finnairissa: ketään ei pakoteta lennolle.

- Asia on nyt sanottu meidän intrassa niin suoraan, kun sen voi sanoa, Göös kertoo. 

Tuohtumustakin herättäneestä sisäisestä ohjeesta Göös toteaa, että sillä on haluttu vain kertoa, että terveyspalvelut ovat henkilöstön käytettävissä. Ne tarjoavat työntekijöille myös mahdollisuuden purkaa huoliaan, hän korostaa.  

Göösin mukaan on ymmärrettävää, että henkilökunta on huolissaan. Tämä on ollut ikävä viikko lentoliikenteessä, hän sanoo. 

Finnairin johto päättää siitä, estääkö turvallisuustilanne lentämisen vaarallisiksi koettuihin kohteisiin. Henkilökuntaa arvioiden tekemisessä ei kuulla, mutta yksittäiset työntekijät kyllä kertovat itse tai luottamusmiestensä välityksellä käsityksensä tilanteesta, sanoo SLSY:n Hietala.

Hietalan mukaan SLSY:llä ei ole sellaista käsitystä, etteikö Finnairin johtoon voisi luottaa turvallisuuskysymyksissä.

UM: Afganistanissa surmattujen suomalaisten rikostutkinta KRP:lle

Lääkintähenkilökunta kuljetti suomalaiset surmatut avustustyöntekijät sairaalan ruumishuoneelle Heratissa 24. heinäkuuta 2014.

Kaksi suomalaista avustustyöntekijää surmattiin torstaina Länsi-Afganistanissa. Naiset olivat Suomen Evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen työntekijöitä. Keskusrikospoliisi selvittää tapauksen yksityiskohtia.

Lääkintähenkilökunta kuljetti suomalaiset surmatut avustustyöntekijät sairaalan ruumishuoneelle Heratissa 24. heinäkuuta 2014.

Suomen ulkoministeriön mukaan Afganistanissa surmattujen suomalaisnaisten surmien rikostutkinta kuuluu Suomessa keskusrikospoliisille, jolle ulkoministeriö antaa virka-apua Afganistanissa. Päävastuu rikoksen tutkinnasta on Afganistanin viranomaisilla. KRP on aikaisemminkin työskennellyt Afganistanin viranomaisten kanssa henkirikostapauksissa.

Keskusrikospoliisilla ei toistaiseksi ole suunnitelmia lähettää henkilökuntaa Afganistaniin, vaan se tekee yhteistyötä Suomen suurlähetystön työntekijöiden kanssa asiassa. Tilanne saattaa kuitenkin muuttua lisätietojen myötä. Tässä vaiheessa KRP vasta selvittää tapauksen yksityiskohtia.

Suomalaiset uhrit työskentelivät International Assistance Mission -järjestön avustustyöntekijöinä. Naiset olivat Suomen Evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen työntekijöitä. Ulkoministeriö on aiemmin rahoittanut järjestön kehitysyhteistyötä Afganistanissa. Ulkoministeriö on ollut yhteydessä menehtyneiden omaisiin ja työnantajaan ja esittänyt surunvalittelut.

Suomen suurlähetystölle on ilmoittautunut Afganistanissa 41 suomalaista, joista avustustyöntekijöitä on viisi ja EUPOL-tehtävissä on 36. Heidän lisäkseen Suomella on ISAF-operaatiossa noin sata sotilasta vuoden loppuun saakka. Heidät on sijoitettu pääosin Mazar-e-Sharifin alueelle Pohjois-Afganistaniin.

Helle pitää sinileväkukinnot runsaina

Sinilevää Utön saaren rannassa.

Viime viikonlopun jälkeen pintaleväkukintaa on tullut lounaisten merialueiden lisäksi myös eteläiselle Selkämerelle, kerrotaan Suomen ympäristökeskuksesta. Lisäksi sinileväkukinnoista on tullut useita ilmotuksia rannikoilta.

Sinilevää Utön saaren rannassa.

Kuuma sää on saanut sinilevät kukkimaan yhä laajemmalla alueella. Viime viikonlopun jälkeen pintaleväkukintaa on tullut hieman myös eteläiselle Selkämerelle, kerrotaan Suomen ympäristökeskuksesta. Lisäksi sinileväkukinnoista on tullut useita ilmotuksia rannikoilta, etenkin Saaristomereltä mutta myös Helsingin, Kotkan ja Rauman edustoilta.

Laajoja sinilevälauttoja on edelleen lounaisilla merialueilla: eteläisellä Saaristomerellä, läntisellä Suomenlahdella ja Itämeren pääaltaan pohjoisosassa. Sisävesillä sinilevää ei ole tavanomaista enempää, ja runsaita kukintoja on havaittu vain muutamia.

Sinilevien kukinta rauhoittuu yleensä elokuun puolella, mutta helle voi Syken mukaan pidentää kautta.

Yhtä syytä levien runsauteen ei ole. Hyvissä olosuhteissa sinilevä pystyy jakautumaan voimakkaasti ja muodostamaan pitkiä rihmoja. Lämpö ja valo auttavat sinileviä sitomaan typpeä, ja tyynen sään ansiosta levät nousevat pintaan.

– Tämä on seurausta menneiden vuosikymmenien kuormituksesta. Hapettuneista pohjista tuli pintaan menneiden vuosikymmenien ravinteita jo viime talvena, kun oli tuulista ja vedet pääsivät sekoittumaan, kertoo tutkija Sirpa Lehtinen Suomen ympäristökeskuksesta.

Sinilevät hyötyivät myös kylmästä alkukesästä, sillä muut levälajit eivät pystyneet hyödyntämään kaikkia ravinteita.

– Muut levät eivät ole välttämättä pärjänneet niin hyvin ja ne ovat jättäneet sinileville ylimääräisen varaston, jota ne tehokkaasti hyödyntävät, kertoo Tvärminnen eläintieteellisen aseman johtaja Marko Reinikainen.

Sinileväistä vettä ei pidä käyttää talous-, pesu- tai löylyvetenä.

Sotilasasiantuntija: Afganistanin suomalaisnaiset ainakin jossain määrin harkittuja kohteita

Suomalaisnaisten surmatapa ei ole Afganistanissa lainkaan tavaton, sanoo kapteeni Antti Paronen Maanpuolustuskorkeakoulun strategian laitokselta.

Maanpuolustuskorkeakoulun asiantuntija, kapteeni Antti Paronen arvelee, että Afganistanissa surmatut suomalaisnaiset olivat ainakin jossain määrin harkittuja iskun kohteita.

– He eittämättä ovat näyttäneet länsimaalaisilta ja edustaneet länsimaalaista organisaatiota, jota vastaan on haluttu iskeä. Sitä on vaikea sanoa, ovatko juuri nämä kaksi ihmistä olleet henkilöinä kohteina, Maanpuolustuskorkeakoulun strategian laitoksen asiantuntijana toimiva Paronen pohtii.

Moottoripyörällä ohi ajaneet miehet ampuivat naiset taksiin. Parosen mukaan surmatapa ei ole Afganistanissa lainkaan tavaton. Pommi-iskujen lisäksi ampumavälikohtaukset ovat maassa hyvin tavallisia.

– Ihan jo siitä syystä, että pienikaliiberista sotilasaseistusta on maassa niin laajasti saatavilla, Paronen selittää.

Naiset saivat surmansa Heratin kaupungissa. Parosen mukaan Herat on kauttakulkukaupunki, jonka turvallisuustilanteeseen vaikuttaa paljon sen sijainti Iranin rajan lähellä. Raja-alueella liikkuu paljon niin laillisia kuin laittomiakin toimijoita. Heratin kautta kulkee myös paljon Taliban-liikkeen tietoataitoa, henkilöstöä ja materiaalia Etelä-Afganistanista maan pohjoisosiin.

Parosen mukaan Herat ei kuitenkaan kuulu kaikkein levottomimpiin paikkoihin Afganistanissa.

– Ei voida puhua missään nimessä Kandahariin tai Helmandiin verrattavista olosuhteista.

Tänään torstaina tehtyjen suomalaisnaisten surmien tapaiset surmat ovat Parosen mukaan hyvin tavallisia erityisesti Etelä-Afganistanissa, missä Taliban-liikkeen tukialueet sijaitsevat.

Ex-suurlähettiläs: Avustusjärjestöt saattavat vetäytyä Afganistanista

Pauli Järvenpää.

Afganistanissa 2010–2013 suurlähettiläänä työskennellyt Pauli Järvenpää arvioi, että suomalaisten avustustyöntekijöiden surmaaminen kertoo turvallisuustilanteen huomattavasta heikkenemisestä. Järvenpään mukaan avustusjärjestöjen vetäytyminen olisi afganistanilaisille katastrofi.

Pauli Järvenpää.

Suomen entinen Afganistanin-suurlähettiläs Pauli Järvenpää on ottanut huolestuneena vastaan tiedon kahden suomalaisen avustustyötekijän kuolemasta Afganistanissa. Suomalaiset työskentelivät kristillisen IAM-järjestön palveluksessa.

– Todennäköisesti tunnen nämä henkilöt ajalta, kun olin itse maassa 2010–2013. IAM-järjestö on kristillinen avustusjärjestö, joka ei ole siellä käännyttämässä, vaan se on tehnyt pitkään avustustyötä Afganistanissa, Järvenpää sanoo.

"IAM tärkeä ja pidetty järjestö"

IAM:llä on Järvenpään mukaan päämaja Kabulissa ja etäispisteitä ympäri maata. Järvenpää kertoo käyneensä järjestön työntekijöiden luona Länsi-Afganistanissa Heratissa, jossa surmatyö todennäköisesti tapahtui. Tuolloin järjestöllä oli alueella meneillään silmälasikampanja, jossa vietiin silmälaseja paikallisille asukkaille.

– Paikalliset asukkaat suhtautuivat järjestöön positiivisesti. Järjestöt tuovat erittäin köyhille ihmisille avustusta, jota ihmiset eivät saa mistään muualta. Neljäsosa afganistanilaisista saa joka päivä esimerkiksi ruoka-avustuksia, joita ilman maassa olisi nälänhätä, Järvenpää kertoo.

Avustustyö kärsii iskuista

Järvenpään mukaan tapaus kertoo Afganistanin heikentyneestä turvallisuustilanteesta. Surman tapahtumapaikka Länsi-Afganistanissa on ollut perinteisesti turvallisempaa ja rauhallisempaa seutua, mutta nyt väkivalta leviää.

– Kansainvälisten sotilaiden läsnäolo vähenee kuukausi kuukaudelta. Ikävä kyllä tämä johtaa siihen, että järjestöjen läsnäolo tulee vaarallisemmaksi. Sotilasyhteisön lähtö olisi saanut nykypäivän näkökulmasta viivästyä vielä muutamalla vuodella, jotta afgaanit itse pystyisivät hoitamaan omat turvallisuusasiansa paremmin kuin nykyään, Pauli Järvenpää sanoo.

Nykyään Virossa puolustustutkimuslaitoksen vanhempana tutkijana työskentelevä Järvenpää pelkää, että avustusjärjestöt alkavat vetäytyä Afganistanista myös turvallisena aiemmin pidetyiltä seuduilta.

– Tämä on todennäköinen tapahtumakulku. Ikävä kyllä tämäkin isku todennäköisesti rajoittaa IAM-järjestön toimintaa ja heikentää paikallisten asukkaiden mahdollisuuksia saada tukea jokapäiväiseen elämään, Järvenpää sanoo.

Punkin purema jätti purjehtija-Heikkiin elinikäiset jäljet

Heikki Laitinen

Yle Radio Suomen Torstai-seurassa vieraillut torniolainen Heikki Laitinen sai punkin puremasta borrelioosin mökkimaisemissaan Simossa, Perämeren pohjukassa kaksi vuotta sitten. Pahimmillaan tartunta uhkasi miehen henkeä.

Heikki Laitinen

Tartunnan toteamisen jälkeisen viikon mies oli tajuttomana ja liikuntakyky katosi.

– Kuume ja kivut olivat tapissa, eikä muutamasta ensimmäisestä päivästä sairaalassa ole mitään muistikuvia, kertailee "punkinpurema" Laitinen. Toipuminen on edennyt kohtalaisen hyvin, mutta edelleenkin jalkojen päkiät ovat tunnottomat. Jalkoja särkee edelleenkin öisin, kertailee Heikki Laitinen kokemuksiaan.

Kateissa ollut hermo-motoriikka palasi vähitellen ja tasapainossa eikä kävelyssä ole enää ongelmia.

Oletko punkille katkera?

– En ole punkille katkera. Se on tavallaan elämän lottoa. Sanovat, että on helpompi saada lottovoitto kuin puutiasaivokuume, naurahtaa Heikki Laitinen.

Laitinen muistelee, että punkit ovat olleet kuin kotonaan Perämeren pohjukassa, Simon Karsikossa, ainakin pari vuosikymmentä. Vasta viime aikoina punkkien taudinkannosta on alettu keskustella ja huolehtia.

– Niin paljon viisastuin, että lastenlapsille on otettu rokote. Papan näkeminen heikossa kunnossa oli pelästyttävä kokemus, kertaa Heikki Laitinen.

Lähteet: Kadonnut kone syöksyi maahan

Kartta.

Algerian televisio kertoi aiemmin, että kone olisi syöksynyt maahan Nigerissä.

Kartta.

Aamulla kadonnut Air Algérien matkustajakone on syöksynyt maahan, kertoo Algerian ilmailuviranomainen uutistoimisto Reutersille.

–Voin vahvistaa, että kone on syöksynyt maahan, hän sanoi. Hän ei kuitenkaan kertonut, missä kone on tai oliko kyse onnettomuudesta.

Uutistoimisto Itar-Tassin lainaama Algerian televisio kertoi aiemmin, että kone olisi syöksynyt maahan Nigerissä.

Yhteys Burkina Fasosta Algeriaan matkalla olleeseen Air Algérien koneeseen katosi, kun kone oli Malin yllä.

Britannian yleisradioyhtiön BBC:n tietojen mukaan koneen lentäjä olisi ottanut yhteyttä Nigerin lennonvalvontaan muuttaakseen reittiä. Burkina Fason kertoi aiemmin, että kone oli pyytänyt hieman ennen katoamistaan saada muuttaa reittiä myrskyn takia.

Koneessa oli 116 ihmistä, joukossa useiden maiden kansalaisia ja espanjalaismiehistö.

Kadonneeseen algerialaiskoneeseen viimeisen kerran yhteys Malin ilmatilassa

Kartta

Asiasta kertoo algerialainen viranomainen.

Kartta

Tänään kadonneeseen Air Algérien matkustajakoneeseen saatiin viimeisen kerran yhteys Malin ilmatilassa. Asiasta kertoo algerialainen viranomainen uutistoimisto Reutersille.

Air Algérien lento AH5017 oli matkalla Burkina Fason pääkaupungista Ouagadougousta pohjoiseen kohti Algerian pääkaupunkia Algeria, kun siihen menetettiin yhteys.

Lentokoneessa oli 110 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä.

Ympäristöministeri Niinistö: Saimaannorpan suojelua tehostettava

Norppa järvessä.

Vihreiden ympäristöministeri Ville Niinistö kannattaa verkkokalastusrajoitusten jatkamista yli heinäkuun saimaannorpan suojelemiseksi.

Norppa järvessä.

Niinistön mielestä nykyinen huhtikuun puolivälistä kesäkuun loppuun ulottuva kalastuskielto ei ole riittävä. Saimaannorpan suojelua koskevat nykyiset asetukset umpeutuvat keväällä 2016.

Ensi syksynä ryhdytään valmistelemaan maa- ja metsätalousministeri Petteri Orpon (kok.) johdolla uusia asetuksia saimaannorpan suojelemiseksi.

Orpo on aiemmin sanonut olevansa valmis harkitsemaan kalastusrajoitusten tiukentamista.

Reuters: EU jatkaa ensi viikolla keskusteluja uusista Venäjä-pakotteista

Vladimir Putin ja EU:n symboli.

Asiasta kertoo EU-komission edustaja Reutersille. Sen diplomaattilähteiden mukaan EU harkitsee puolustus-, energia- ja pankkisektoriin kohdistuvia pakotteita.

Vladimir Putin ja EU:n symboli.

EU-diplomaatit jatkavat ensi viikolla keskusteluja mahdollisista uusista Venäjälle määrättävistä pakotteista, kertoo EU:n komission edustaja uutistoimisto Reutersin mukaan.

EU-maiden edustajat ovat pohtineet jälleen torstaina pakotteita, jotka diplomaattilähteiden mukaan voisivat kohdistua puolustus-, energia- ja pankkisektoriin.

Reutersin diplomaattilähteiden mukaan EU:n Venäjää vastaan harkitsemien uusien pakotteiden joukossa on puolustussektoria koskeva vientikielto.

Unioni keskustelee myös energiateknologiaan kohdistuvista pakotteista. Ne kohdistuisivat tuotantoon pitkällä aikavälillä, eivät lyhytaikaiseen tarjontaan, lähteet sanovat.

EU harkitsee myös muun muassa, kieltääkö se venäläispankeilta velkakirjojen ostamisen alueeltaan, Reutersin lähteet kertovat.

Kaksi suomalaista avustustyöntekijää surmattu Afganistanissa

Kartta

Suomen ulkoministeriö kertoi kahden suomalaisen avustustyöntekijän surmasta Twitter-tilillään. Uhrit työskentelivät Länsi-Afganistanissa kansainvälisessä avustusjärjestössä.

Kartta

Kaksi suomalaista avustustyöntekijää on surmattu Afganistanissa. Asiasta kertoi Suomen ulkoministeriö Twitter-tilillään.

Ulkoministeriöllä ei ole toistaiseksi lisätietoja tapauksesta, mutta se selvittelee tietoja parhaillaan.

Uhrit ovat naisia. AFP:n tietojen mukaan surmatut ovat psykiatreja.

Uutistoimisto Reutersin mukaan kaksi avustustyöntekijää ammuttiin torstaina Afganistanin länsiosassa.

Kaksi moottoripyörillä ajanutta aseistautunutta miestä oli lähestynyt avustustyöntekijöiden taksia ja avannut tulen, kertovat Heratin viranomaiset. Ampujat pakenivat paikalta, mutta yksi ihminen on Afganistanin sisäministeriön edustajan mukaan pidätetty. Poliisi jatkaa etsintöjä tekijöiden kiinnisaamiseksi.

Avustustyöntekijät työskentelivät Heratissa IAM:n (International Assistance Missionin) tehtävissä.

Yle Uutiset seuraa tilannetta.

Radiohäirintää pelätään – metsästäjät julkaisivat "takkutukkavaroituksen"

Metsästäjä ase kädessä.

Metsästäjien ja luonnonsuojelijoiden väliset kiistat saavat jatkuvasti uusia piirteitä Pohjois-Karjalassa. Viimeksi torstaina metsästäjäpiireissä julkaistiin "takkutukkavaroitus". Metsästäjät pelkäävät, että luonnonsuojelijat kasaavat metsästysradioiden kuunteluverkkoa. Luonnonsuojeluliitto kiistää kaikki syytökset.

Metsästäjä ase kädessä.

Suomen metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piirin toiminnanjohtaja Markku Kejonen kertoo, että vahvistamattomista lähteistä saadun tiedon mukaan "takkutukat" suunnittelevat radiokuuntelua.

- Pikkulinnut lauloivat, että "takkutukat" olisivat kasaamassa Pohjois-Karjalaan metsästysradioiden kuunteluverkkoa. Mahdollista on, että tarkoituksena on häiritä metsästystoimintaa, erityisesti suurpeto- ja hirvenmetsästystä, sanoo Kejonen.

– Jos näitä yhteyksiä häiritään, se voi vaarantaa koko metsästyksen turvallisuuden esimerkiksi haavakoiden suhteen.

Itä-Suomen poliisilaitoksen komisario Sami Joutjärvi kertoo, että poliisilla ei ole tietoa tällaisista suunnitelmista.

– Emme ole saaneet tällaisista suunnitelmista tietoa. Näiden laitteiden kuunteleminen ei ole laitonta.

– Laittomaksi se kuitenkin muuttuu heti, jos laillisen metsästyksen turvaamiseksi tarkoitettua radioliikennettä häiritään, painottaa Joutjärvi.

Luonnonsuojeluliitto irtisanoutuu laittomuuksista

Metsästäjien ja luonnonsuojelijoiden välit ovat tulehtuneet esimerkiksi Tohmajärvellä. Siellä poliisi on saanut yhteydenottoja esimerkiksi ilkivallasta riistakameroita kohtaan. Aiemmin kesällä Kaurilan Erän metsästysseuran kotaan jätettiin viestejä joissa uhkailtiin metsästäjiä.

Poliisin mukaan seudulla on jo pidemmän aikaa ollut poikkeuksellisen suuri vastakkainasettelu eri ryhmittymien välillä. Poliisi aikoo tarkkailla tilannetta tiiviisti tulevan metsästyskauden alkaessa.

Suomen Luonnonsuojeluliitto sanoutuu irti kaikenlaisesta laittomasta toiminnasta, kertoo toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen.

– Luonnonsuojeluliitto ei tietenkään ole tällaisen toiminnan taustalla. Toivomme, että alkava metsästyskausi sujuisi laillisesti ja rauhallisesti.

Kuka hoitaa asiasi, kun et siihen enää itse pysty?

Mies laittaa rahaa lompakkoon

Vanhusväestön määrän lisääntyessä yhä useampi joutuu miettimään, kuka hoitaa raha- ja muita asioita, kun siihen ei enää itse kykene. Pankit ja sosiaaliviranomaiset suosittelevat tekemään edunvalvontavaltuutuksen.

Mies laittaa rahaa lompakkoon

Millä tavoin ja kenen haluaisin hoitavan raha- ja muita asioitani, jos sairastun vakavasti tai kykyni tehdä päätöksiä heikkenee vanhana?

Edunvalvontavaltuutus voi tuntua kaukaiselta asialta, mutta se on järkevää ennakointia tulevaisuuden varalle.

Vanhusten määrän kasvaessa edunvalvonnan lisääntyneeseen tarpeeseen on törmätty myös Helsingin sosiaaliviraston kotihoidossa.

– Yleensä ensimmäinen signaali on se, että laskuja on kertynyt sinne kotiin, ja niitä löytyy sieltä täältä. Monesti asiakkaat tuovat laskuja hoitajalle, että mitä hän tekee näiden kanssa. Isolla osalla vanhuksista edunvalvonnan tarve liittyy muistisairauteen, kertoo Helsingin kotihoidon kaakkoisen piirin päällikkö Jaana Nummijoki.

Suurimpien pankkien mukaan vain harvalla vanhuksella on edunvalvontavaltuutus, jossa luotettu henkilö on määrätty valmiiksi. Monen ikääntyneen raha-asioista huolehtivat lapset tai muut sukulaiset. Heillä voi olla vanhuksen tiliin käyttöoikeus tai laskuja maksetaan valtakirjalla.

Nordea pankin Helsingin aluejohtaja Jorma Pirinen suosittelee edunvalvontavaltuutusta myös riitojen välttämiseksi.

– Joskus sukulaisten välille saattaa syntyä riitatilanteita, miten asioita on hoidettu tai jätetty hoitamatta. Jo sukusovun näkökulmasta tämä edunvalvontavaltakirja on erittäin hyvä.

Pankeissa soivat hälytyskellot tietyissä tapauksissa

Pankeista vakuutetaan, että läheisten tekemät väärinkäytökset ovat harvinaisia yksittäistapauksia, ja pankeilla on asiakkaiden varojen hupenemisen varalle varotoimenpiteitä.

OP-Pohjolasta painotetaan, ettei pelkkä muistisairauteen sairastuminen vie ihmisen itsemääräämisoikeutta omaisuutensa suhteen.

Pankit seuraavat ikääntyneen raha-asioiden hoitoa tarkemmin vain, jos havaitaan jotain erityistä.

– Jos ne rahankäyttötavat ja tottumukset muuttuvat poikkeuksellisesti eli rahankäyttö kasvaa merkittävästi. Silloin se herättää helposti kysymyksen, onko kaikki kunnossa. Silloin esimerkiksi valtakirjalla tapahtunut nosto tai tilinkäyttöoikeus pannaan poikki, ja tehdään maistraatille pyyntö edunvalvojan määräämisestä, kertoo OP-Pohjolan lakiasiain johtaja Taina Kallio.

Nordean Jorma Pirinen puolestaan sanoo, että pankissa soivat hälytyskellot, jos vanhuksen asioita hoidetaan pitkään valtakirjalla. Valtakirjan aitous pyritään myös vahvistamaan soittamalla valtuuttajalle.

Pankkien lisäksi myös läheiset ja sosiaaliviranomaiset voivat hakea maistraatista edunvalvojaa, mikäli vanhuksen kunnon huomataan heikentyneen.

Ikäihmiset ovat usein tässä tilanteessa helpottuneita, toteaa Helsingin kotihoidon päällikkö Jaana Nummijoki.

– Se on yleensä siinä kohtaa huojennus. Ettei tarvitse enää ottaa huolta niistä suurista raha-asioista. Se on iso apu, kun joku ryhtyy hoitamaan raha-asioita, jotka ovat olleet kovin vaikeita.

Nummijoki arvioi, että pelkästään heidän asiakkaistaan noin 700:lle on määrätty edunvalvoja.

Yhteys Air Algérien matkustajakoneeseen katkennut – koneessa tiettävästi 116 ihmistä

Kartta

Algerian virallisen uutistoimiston mukaan kone katosi 50 minuuttia nousun jälkeen.

Kartta

Algerian virallinen uutistoimisto APS kertoo, että yhteys Air Algérien koneeseen on katkennut. Alustavien tietojen mukaan koneessa oli 110 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä.

Algerialaisen lentoyhtiön lento AH5017 lähti Burkina Fason pääkaupungista Ouagadougousta torstaina. Algerian pääkaupunkiin Algeriin matkalla ollut kone katosi tutkasta noin 50 minuuttia nousun jälkeen.

Uutistoimisto Reutersin algerialaisen viranomaislähteen mukaan koneeseen oltiin viimeksi yhteydssä, kun se oli Malissa sijaitsevan Gaon yllä.

Koneen tyypistä on vielä epäselvyyttä. Uutistoimisto AFP:n mukaan kyseessä on DC-9, mutta Reutersin mukaan Airbus A320. Koneeseen mahtuu 135 matkustajaa. Säätietojen mukaan Ouagadougoussa on ollut ukkosmyrskyjä.

Lentokoneen omistaa espanjalainen lentoyhtiö Swiftair.

Lentoyhtiötä lähellä oleva lähde kertoi AFP:lle, että lentäjiä pyydettiin käyttämään kiertoreittiä koneen ollessa Malin ilmatilassa lähellä Algerian rajaa.

– Syynä kiertoreittiin oli huono näkyvyys ja se, ettei kone törmäisi toiseen Algiers-Bamako-reitillä olleeseen lentokoneeseen.

Yhtiö on ottanut käyttöön "hätäsuunnitelman" lennon AH5017 etsinnässä.

Air Algérien verkkosivut kaatuivat, kun tieto koneen katoamisesta levisi.

Yle Uutiset seuraa tilannetta.

Lentoreittien turvallisuus puhuttaa – Finnairkin lentää kriisialueilla

Kartta.

Siviilikoneita lentää kriisialueiden yllä. Eri lentoyhtiöt käyttävät eri reittejä, mutta miksi? Miten lennoista kriisialueiden yllä päätetään? Asiantuntijat keskustelivat lentoreittien turvallisuudesta Ylen aamu-tv:ssa ja Yle Radio 1:n Ykkösaamussa torstaina.

Kartta.

Malaysia Airlinesin lentokoneen alasampuminen Itä-Ukrainassa on aikaansaanut keskustelun kansainvälisten lentoreittien turvallisuudesta. Siviilikoneita lentää kriisialueiden yllä. Asiantuntijat avasivat lentoreittien rajoituksia ja lentoyhtiöiden osuutta päätöksissä torstaina Ylen aamu-tv:ssa ja Yle Radio 1:n Ykkösaamussa.

YK:n siviili-ilmailujärjestö ICAO asettaa yleiset standardit, mutta viime kädessä ei ole yhtä kansainvälistä auktoriteettiä, joka määräisi, mistä ei saa lentää. Alueelliset lentoturvallisuusviranomaiset seuraavat maailman tapahtumia ja antavat omia suosituksiaan, valtiot päättävät kuitenkin itse omasta ilmatilastaan, myös niiden sulkemisista ja rajoituksista. Valtiot saavat tuloja ylilennoista eli on valtiollinen intressi pitää ilmatilaa auki.

Finnairin päätökset lentoreiteistä syntyvät suositusten, rajoitusten ja omien riskiarvioiden perusteella.

– Täysin globaalia järjestelmää, joka vastaisi ilmaturvallisuudesta ei ole olemassa. Euroopassa meillä on toimivaltainen ilmaviranomainen Easa ja tämän alla Eurocontrol, joka koordinoi ilmatilaa yhteisesti, ja nämä ovat ne kaksi tahoa, joiden kanssa me käydään keskusteluja päivittäin. käytännössä suosituksia voi tulla myös FAA:lta, joka on Yhdysvaltain viranomainen ja stantardeja viime kädessä luo myös ICAO, mutta kyllä lentoyhtiöt ja valtiot ovat hyvin keskeisessä asemassa tässä järjestelmässä, kertoi Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho aamu-tv:ssä.

Järjestelmä ei ole toimiva

FPA Suomen lentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja Hannu Korhonen arvioi, että on ilmiselvää, ettei järjestelmä ole riittävän toimiva.

– Isoja aukko järjestelmässä on se, että onko kunkin valtion viranomaisella oikeasti riittävää ekspertiisiä tehdä se analyysi, että millainen turvallisuustilanne alueella on, sanoi Korhonen aamu-tv:ssä.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ylijohtaja Pekka Henttu korosti Ykkösaamussa matkustajan oikeutta turvalliseen lentomatkaan.

– On tärkeää, että menettelyt ovat yhteiset. Että tietoa on tarjolla kaikille sitä haluaville ja tarvitseville. Jostakin syystä lopputulemat ja päätökset ovat toisistaan poikkeavat Euroopassakin. On syytä pohtia, että pääsisimmekö yhdessä parempaan lopputulokseen, arvioi Henttu Ykkösaamussa.

Lentoreiteistä on kyse myös taloudesta. Lyhyt reitti on lentoyhtiölle taloudellisin. Ville Iho vakuutti Ykkösaamussa, että päätökset lentoreiteistä tehdään ensisijaisesti turvallisuutta pohtien.

– Vasta sitten tehdään taloudellisia optimointeja, vakuutteli Iho.

– Lentoyhtiölle on laitettu paljon vastuuta ihan aiheellisestikin reittivalinnoista ja reittisuunnittelusta. Lentoyhtiöissä on tehty valtavasti töitä sen eteen, että matkustaminen olisi turvallisempaa, Iho kertoi.

Torstain lentoja Tel Aviviin peruttu, Finnairin päätös vielä auki

Israelin Tel Aviv on yksi kohde, jonne lentämisestä lentoyhtiöillä on erilaisia riskiarvioita. Tiistaina Tel Avivin lentokentän lähistölle osui raketti, ja useat lentoyhtiöt keskeyttivät lennot Ben Gurionin kansainväliselle lentokentälle. Euroopan lentoturvallisuusvirasto suositteli tiistaina lentoyhtiöitä välttämään Tel Aviviin lentämistä. Virasto kertoi seuraavansa tilannetta ja antavansa uusia ohjeita tilanteen muuttuessa.

Finnair perui keskiviikkoillan lentonsa Tel Aviviin. Torstaina useat muut eurooppalaiset lentoyhtiöt peruivat lisää lentoja Tel Aviviin. Esimerkiksi ranskalainen Air France ilmoitti torstaina peruvansa lennot toistaiseksi, ja saksalaiset Lufthansa ja Air Berlin kertoivat peruvansa torstain lennot. Lufthansan päätös koskee myös sen tytäryhtiöitä. Toisaalta Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA päätti Israelin-lentokieltonsa torstaiaamuna. Viraston mukaan yhdysvaltalaiset lentoyhtiöt voivat jatkaa lentoja Tel Avivin lentokentälle.

Seuraava Finnairin lento Tel Aviviin perjantaina, eikä perjantain lennon kohtalosta ole vielä tiedotettu. Ihon mukaan Finnairin lähtökohta on lentää, kun turvalliseen operointiin on edellytykset. Iho kertoi ettei Finnair koskaan peruuta lentoja kevyin perustein, koska lennon peruminen on iso päätös matkustajien kannalta.

– Me tehdään tässä analyysia vielä kiivaasti tämän päivän ja huomisen aikana. Tässä vaiheessa lento on vielä ohjelmassa, Iho sanoi aamulla.

Finnairin viestintäpäällikkö Varpu Göös varmisti torstaina päivällä, ettei päätöstä Tel Avivin lennosta ole tulossa torstain aikana.

Ukrainan ilmatilassa lentämisestä oli ennen MH17-turmaa erilaisia arvioita

Lentoyhtiöiden päätökset lentää alueilla, joilla ei ole suoranaista lentokieltoa, eroavat toisistaan. Esimerkiksi British Airways kiersi järjestelmällisesti koko Ukrainan ilmatilaa, jo ennen malesialaiskoneen alasampumista, kun monet muut lentoyhtiöt lensivät Ukrainassa. Esimerkiksi Finnair lensi tuolloin Länsi-Ukrainan yli, mutta kiersi maan itäosan.

FPA Suomen lentäjäliiton turvatoimikunnan puheenjohtaja Hannu Korhonen arvioi, että määrittelyyn tarvittaisiin kansainvälistä standardia.

– On suuri ongelma, että Lentoyhtiöillä ja eri valtioilla on erittäin eritasoista tiedustelutietoa käytettävissä. Tiedossa on, että esimerkiksi britit kiersivät Itä-Ukrainan alueen jo hyvän aikaa ennen onnettomuutta. Se kertoo siitä, että heillä oli ehkä riskianalyysin pohjalla jotain parempaa tietoa, Korhonen arvioi.

Finnairin aiempiin lentoihin Ukrainan yli liittyy tiedotussotku, jota ihmeteltiin Norjassa ja Ruotsissa. Finnair kertoi viime torstaina tapahtuneen malesialaisen matkustajakoneen alasampumisen jälkeen virheellisesti, että se ei ollut lentänyt koko Ukrainan ilmatilassa. Myöhemmin yhtiö myönsi koneidensa lentäneen Ukrainassa. Ruotsalaisen Aftonbladetin tulkinta oli, että lentoyhtiö oli valehdellut. Se otsikoi: "Lentoyhtiön valhe paljastettiin Twitterissä".

– Kyseessä oli puhdas kommunikaatiomoka. Näitä joskus sattuu meillekin, kuittasi Iho tapauksen.

Finnairkin lentää kriisialueiden yli

Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomainen FAA kieltää Yhdysvaltain lentoyhtiötä lentämästä Itä-Ukrainassa, Libyassa, Irakissa, Pohjois-Etiopiassa, Somaliassa ja Pohjois-Koreassa. Myös Syyrian, Afganistanin, Iranin, Siinain, Jemenin, Kenian, Kongon ja Malin ilmatiloissa on rajoituksia.

Yhdysvaltain lentoturvallisuusviranomaisen varoitukset eivät sido Euroopassa, jossa on oma lentoturvallisuusviranomainen, joten liikelentojen reiteissä on eroja. Yhdysvaltain viranomaisen kielloista Finnairin turvallisuusarviot yhtenevät Ukrainaa koskevan kiellon ja Syyriaa koskevan rajoituksen kohdalla. Näillä alueilla Finnair ei lennä.

Finnair kuitenkin lentää alueilla, joilla on levottomuuksia tai joilla kaikki kansainväliset yhtiöt eivät lennä. Yhdysvaltalaiskoneita on kielletty lentämästä Irakissa ja Pohjois-Koreassa. Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho kertoi torstaina, että yhtiöllä on käytössä Pohjois-Korean ilmatila, kun lennetään tiettyjä reittejä Japaniin. Se ei kuitenkaan ole kaikkina aikoina ole ollut käytössä.

– Kausittain Irakin ilmatilassa lennetään. Sitä ei tällä hetkellä käytetä, mutta se voi olla talvikauden aikana tiettyjen kohteiden osalta käytössä, Iho sanoi.

Trafin ylijohtaja Pekka Henttu korosti, että ilmailu on viime päivistä huolimatta turvallisin liikennemuoto. Finnairin Iho oli yhtä mieltä.

– Viime päivien jakso on ollut vaikea. Ensin on ollut traaginen onnettomuus, sitten turvallisuusuhkaa Gazan alueella ja nyt myöskään ei tiedetä vielä, mihin liittyvä lento-onnettomuus Taiwanin suunnassa, Iho sanoi.

Supo: Norjan tilanteesta ei uhkaa Suomelle

Tuomas Portaankorva

Suojelupoliisi on ollut yhteydessä norjalaisviranomaisiin Norjassa julkitulleeseen terrori-iskun uhkaan liittyen.

Tuomas Portaankorva

Suojelupoliisin mukaan terrori-iskun uhka Norjassa ei ulotu Suomeen. Suojelupoliisi on ollut yhteydessä Norjan turvallisuuspoliisiin ja arvioi, että iskun uhka kohdistuu tällä hetkellä pelkästään Norjaan.

– Asiaa selvittävät tällä hetkellä Norjan viranomaiset ja näyttää siltä, että uhka kohdistuu pelkästään Norjaan, mutta sitä tilannetta seurataan Suomessakin, sanoo ylitarkastaja Tuomas Portaankorva.

Valmius arvioinnin muuttamiseen on olemassa.

– Varmaankin siinä tapauksessa, että tulisi esille sellaista, joka kytkisi tämän uhkan tai sen taustat Suomeen, mutta sellaista tietoa ei ole tullut, Portaankorva kertoo.

Norjan turvallisuuspoliisi kertoo, että suunnitelman tekemiseen liittyisi Syyriassa taisteluihin osallistunut ryhmittymä. Portaankorva pitää tätä mahdollisena.

– Taistelijat, jotka ovat osallistuneet väkivaltaiseen toimintaan Syyriassa, saattavat aiheuttaa uhkan myös Euroopassa ja niissä lähtömaissa, joista ovat sinne taistelemaan lähteneet. Tämä on aina mahdollista nykytilanteessa, mutta muuten tässä ei voi lähteä arvailemaan tämän tapauksen syntyjä.

Suojelupoliisin arvion mukaan Suomesta Syyrian konfliktiin olisi lähtenyt noin 40 henkilöä, joista noin puolet olisi pyrkinyt osallistumaan siellä väkivaltaiseen toimintaan.

EIT: Puola loukkasi kahden CIA:n vangin oikeuksia

Miesten mukaan heitä pidettiin CIA:n vankilassa Puolassa. Puolan viranomaiset kiistävät vankilan olemassaolon.

Puola on rikkonut Euroopan ihmisoikeussopimusta, kun se on sallinut Yhdysvaltain keskustiedustelupalvelun CIA:n pitää kahta terroristijärjestö al-Qaidan jäseneksi epäiltyä miestä maallaan, linjasi Euroopan ihmisoikeustuomioistuin eli EIT päätöksessään torstaina.

Miesten mukaan heidät oli lennätetty salaa CIA:n vankilaan Puolassa. Miehet väittävät, että heidän kohtelunsa oli verrattavissa kidutukseen.

EIT:n mielestä Puola oli rikkonut Euroopan ihmisoikeussopimusta muun muassa kidutuksen kieltomääräyksen osalta. Se määräsi maan maksamaan toiselle miehelle 100 000 euron ja toiselle 130 000 euron vahingonkorvaukset.

Puolan viranomaiset ovat kiistäneet CIA:n vankilan olemassaolon.

Hae lisää

Tervetuloa Ylen mobiiliuutisiin!

Kokeilemme palvelun avulla millainen käyttöliittymä sopisi parhaiten uutisten, urheilun ja sään seuraamiseen mobiilikäytössä.

Otamme mielellämme vastaan palautettasi siitä, mikä palvelussa toimii jo hyvin ja mitä mielestäsi voisi vielä kehittää.

Liitä mukaan päätelaitteesi malli ja sähköpostiosoitteesi, jos tarvitset apua ongelmatilanteessa.

Lähetä palautetta:

Lähetä