Kiina siivoaa nettipornoa – "porno vahingoittaa vakavasti henkistä ilmapiiriä"

Tammikuussa alkaneen Nettisiivous 2014 -kampanjan aikana on suljettu 110 pornosivustoa ja yli 3 300 sosiaalisen median tiliä sekä tuhottu yli 200 000 pornografista tekstiä.

Kiinan viranomaiset ovat käyneet uuteen taistoon maassa kiellettyä pornoa vastaan. Tammikuussa alkaneen ja marraskuuhun asti jatkuvan Nettisiivous 2014 -kampanjan aikana on suljettu jo 110 pornosivustoa.

Lisäksi yli 3 300 sosiaalisen median tiliä on suljettu ja yli 200 000 pornografista tekstiä sekä lähes 7 000 mainosta on tuhottu, raportoivat Kiinan tiedotusvälineet.

– Porno vahingoittaa vakavasti alaikäisiä ja henkistä ilmapiiriä, nimettömänä uutistoimisto Xinhualle puhunut virkamies sanoo.

Koneturmasta selviytynyt poliisille: Koneen tekniikassa ongelma?

Jämijärven lento-onnettomuuden turmapaikka.

Yksi eloonjääneistä on kertonut poliisille, että koneessa saattoi olla tekninen vika, mutta tilanne oli hyvin nopea. Poliisin mukaan kaikki onnettomuudesta selvinneet ovat päässeet kotiin sairaalasta tänään maanantaina.

Jämijärven lento-onnettomuuden turmapaikka.

Jämijärven turmasta pelastui kolme miestä, heidän joukossaan koneen lentäjä. He kaikki ovat päässeet kotiin sairaalasta tänään maanantaina. Onnettomuustutkintakeskus on puhutellut kaikkia eloonjääneitä. Poliisi on ollut puhelinyhteydessä yhteen pelastautuneeseen.

– Hyvin alustava tieto hämmingistä tuli yhden pelastuneen kertomuksessa. Käsitin, että se on ollut koneen tekniikkaan liittyvä ongelma, sanoo poliisin tutkinnanjohtaja Pentti Lehtimäki.

Hän ei pystynyt tarkentamaan, oliko kyseessä ääni- tai kuvahavainto.

– Tilanne, kun he ovat yrittäneet poistua koneesta, on ollut hyvin nopea. Osa onnistui siinä, Lehtimäki.

Poliisin mukaan ruumiinavaukset aloitetaan huomenna ja kuolemansyyntutkinta jatkuu. Onnettomuustutkintakeskus hoitaa turman syyn selvittämisen.

Etelä-Korean turma-aluksen arvioidaan kääntyneen ehkä liian kovassa vauhdissa

Uppoavan laivan pelastustöitä.

Aiemmin on kerrottu, että lauttaa ohjasi onnettomuushetkellä kolmas perämies, joka navigoi alueella ensimmäistä kertaa.

Uppoavan laivan pelastustöitä.

Tuhoisaan turmaan Etelä-Koreassa joutunut matkustajalautta teki käännöksen ilmeisesti liian kovassa vauhdissa, arvioivat Etelä-Korean viranomaiset. Viranomaisarvion mukaan onnettomuus sattui sen jälkeen, kun yhteensä 475 matkustajaa ja miehistönjäsentä kuljettanut alus teki "merkittävän kurssimuutoksen nopeutta alentamatta", kertoo uutistoimisto Reuters. Käännöksen jälkeen lautta kallistui voimakkaasti, alkoi upota ja kaatui lopulta ylösalaisin.

Etelä-Korean viranomaiset ovat aiemmin kertoneet, että turmalauttaa ohjasi onnettomuushetkellä kolmas perämies, joka navigoi alueella ensimmäistä kertaa.

Aluksen kapteeni ja kuusi miehistöön kuulunutta on sittemmin pidätetty. Etelä-Korean presidentti Park Geyn-Hye on arvostellut miehistön toimintaa käsittämättömäksi. Presidentin mukaan näyttää yhä selvemmältä, että kapteeni viivytteli tarpeettomasti aluksen evakuointia ja hylkäsi matkustajat pakenemalla ensimmäisten joukossa.

238 ihmistä on edelleen kateissa turman jälkeen. Toistaiseksi 64 ihmisen on vahvistettu kuolleen onnettomuudessa.

Tutkijat pyytävät kuva- ja videomateriaalia turman silminnäkijöiltä

Tietoja kuvista ja niiden lähettämisestä tutkijoille voi kertoa numeroon 071 8746 007 tai 071 8746 009. Aiemmin annetut omaisnumerot eivät ole enää käytössä.

Jämijärven lento-onnettomuuden tutkinta on siirtynyt poliisilta Onnettomuustutkintakeskukselle. Poliisi hoitaa lähinnä kuolemansyyn tutkintaan liittyviä asioita. Poliisi ja Onnettomuustutkintakeskus pyytävät nyt tutkintaansa varten silminnäkijöiltä kuva- ja videomateriaalia.

Tietoja kuvista ja niiden lähettämisestä tutkijoille voi kertoa numeroon 071 8746 007 tai 071 8746 009. Aiemmin annetut omaisnumerot eivät ole enää käytössä.

Onnettomuuspaikalla jatketaan onnettomuuskoneen tutkintaa ja koneen osien etsintää. Lisäksi tutkijat aloittavat pelastuneiden puhuttelut.

Lammin karkulaisbiisoni saatu kiinni

Biisoni pellolla.

Suurikokoinen biisonihärkä karkasi maastoon Hämeenlinnan Lammilla maanantaina. Eläin saatiin kiinni ja takaisin aitaukseensa iltapäivällä.

Biisoni pellolla.

Hämeenlinnan Lammilla karkuteillä ollut suurikoinen biisonihärkä on saatu kiinni. Ronnintien maastoon karannut eläin on saatu takaisin aitaukseensa iltapäivällä.

Poliisi varoitti aiemmin päivällä lähialueella liikkuneita suuresta eläimestä.

Biisonin omistajat ja paikalliset metsämiehet haravoivat lähialueita eläimen löytämiseksi.

Lajiaktiivi: Kaikki koulutus tähtää turvallisuuteen

Naiset hyppäävät lentokoneesta yrittääkseen muodostelmahypyn ennätystä.

Laskuvarjohypyn turvallisuusvälineet ovat kehittyneet paljon viime vuosina, laskuvarjohyppyseuroista kerrotaan. Turma on syvästi järkyttänyt lajin harrastajia.

Naiset hyppäävät lentokoneesta yrittääkseen muodostelmahypyn ennätystä.

Suomen Ilmailuliiton mukaan vuoden 2011 lopussa sillä oli yli 2 300 rekisteröitynyttä laskuvarjohypyn harrastajaa. Moni heistä tuntee lajitoverinsa, joten sunnuntaina tapahtunut turma on järkyttänyt harrastekentällä. Skydive Finland -kerhon varapuheenjohtaja Hannamari Rissanen kuuli poikkeuksellisesta turmasta kesken lajiharjoitusten.

– Sitä ei meinannut uskoa. Olimme joukkueen kanssa treenaamassa tuulitunnelissa ja saatiin sinne uutinen. Meillä oli korvatulpat ja kypärät päässä, taustalla tunnelin moottorin kohina. Ensin mietti, että kuuleeko oikein ja sitten ymmärtääkö, mitä todella on tapahtunut.

Rissanen on aloittamassa 14. hyppykauttaan. Hyppyjä takana on lähes 1 300.

– Tämä on niin poikkeuksellinen onnettomuus, että ei voinut käsittää sitä, Rissanen sanoo.

"Välineistö kehittynyt paljon"

Skydive Finlandin hyppypaikka on tällä hetkellä Utissa, Kouvolassa. Aiemmin Suomen Laskuvarjokerhona tunnetun yhdistyksen internetsivujen mukaan taivaalle noustaan useimmiten vuonna 2009 valmistuneella Cessna Grand Caravan -lentokoneella.

– Kerhomme kone on tyyppihyväksytty eli tehdasvalmisteinen. Se on hivenen laskuvarjohyppyä varten muokattu versio, varapuheenjohtaja Hannamari Rissanen kertoo.

Jämijärven turmakone on tuttu Rissaselle.

– Olen itse hypännyt siitä muutamia kymmeniä hyppyjä, 30–40.

Turmakone oli ainut laatuaan Suomessa, Rissanen kertoo. Koneessa oli ainakin Tampereen laskuvarjokerhon jäseniä, mutta kerhon puheenjohtaja Jukka Vuorenmäki ei halua kommentoida onnettomuutta. Hänen mukaansa laskuvarjohypyn tekninen turvallisuus on kehittynyt parin viime vuosikymmenen aikana. Samaa kertoo Sky Dive Finlandin varapuheenjohtaja Hannamari Rissanen.

– Välineistö on vuosien varrella kehittynyt ihan hirveän paljon. On tuotettu uusia turvallisuusvälineitä, joilla pyritään minimoimaan riskit vapaapudotuksen aikana ja varjon varassa.

Tärkeimmäksi turvallisuusvälineeksi Hannamari Rissanen nimeää painelaukaisimen, joka reagoi reagoi putoamisnopeuteen ja paineenvaihteluun. Painelaukaisin avaa automaattisesti tietyssä korkeudessa varavarjon.

– Jos on vapaapudotuksessa sattunut törmäys ja hyppääjä on menettänyt tajuntansa, varjo silti aukeaa, Rissanen tiivistää.

Hänen mukaansa laskuvarjoharrastuksessa ja siihen liittyvässä koulutuksessa turvallisuus on aina etusijalla.

Uhrit 23-43-vuotiaita, joukossa kaksi naista

Täysin tuhoutuneen turmakoneen jäänteitä.

Yksi eloonjääneistä on kertonut poliisille, että koneessa ilmeisesti oli tekninen vika, mutta tilanne oli hyvin nopea. Poliisin mukaan kaikki onnettomuudesta selvinneet ovat päässeet kotiin sairaalasta tänään maanantaina.

Täysin tuhoutuneen turmakoneen jäänteitä.

Jämijärven turmassa kuolleet naiset olivat 23- ja 25-vuotiaita. He molemmat olivat kotoisin Pirkanmaalta.

Lisäksi turmassa kuoli 43-vuotias helsinkiläismies. Loput uhrit olivat 26-35-vuotiaita pirkanmaalaisia miehiä. Onnettomuudessa kuolleiden nimiä ei kerrota.

Turmasta pelastui kolme miestä, heidän joukossaan koneen lentäjä. He kaikki ovat päässeet kotiin sairaalasta tänään maanantaina. Onnettomuustutkintakeskus on puhutellut kaikkia eloonjääneitä. Poliisi on ollut yhteydessä yhteen pelastautuneeseen.

– Hyvin alustava tieto hämmingistä tuli yhden pelastuneen kertomuksessa. Käsitin, että se on ollut koneen tekniikkaan liittyvä ongelma, sanoo poliisin tutkinnanjohtaja Pentti Lehtimäki.

Hän ei pystynyt tarkentamaan, oliko kyseessä ääni- tai kuvahavainto.

– Tilanne, kun he ovat yrittäneet poistua koneesta, on ollut hyvin nopea. Osa onnistui siinä, Lehtimäki.

Poliisin mukaan ruumiinavaukset aloitetaan huomenna ja kuolemansyyntutkinta jatkuu. Onnettomuustutkintakeskus hoitaa turman syyn selvittämisen.

Poliisi kertoo tiedotteessaan, että jo alkuvaiheessa oli tieto siitä, että onnettomuus on vaatinut useita kuolonuhreja. Kuitenkin oli epäily, että osa koneessa olevista henkilöistä on maastossa mahdollisesti loukkaantuneena. Tätä varten järjestettiin maastoetsintää sekä maasto- että lentoetsintänä, poliisi kertoo.

Noin kello 20 koneen hylystä löytyi viimenenkin uhri. Uhreja ei voinut tunnistaa, jonka vuoksi surusanoman toimittamisessa oli ongelmia, kertoo Lounais-Suomen poliisi tiedotteessaan.

Onnettomuustutkija: Hylyn tutkintaa hidastaneet turvallisuusseikat

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja tutkija Ismo Aaltonen.

Onnettomuuspaikalla on palanutta hiilikuitua, jonka vuoksi tutkijat eivät ole työturvallisuussyistä vielä päässeet tutkimaan hylkyä. Onnettomuustutkija Ismo Aaltosen mukaan koneesta on saattanut irrota jokin osa, mutta sitä selvitetään parhaillaan.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja tutkija Ismo Aaltonen.

Jämijärvellä maahan syöksyneen koneen hylyn tutkintaa on hidastanut turmapaikalla oleva palanut hiilikuitu, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtava tutkinta Ismo Aaltonen.

– On työturvallisuuskysymyksiä, kun hylyssä on palanutta hiilikuitua. Se on viivästyttänyt koneen hylyn tutkintaa, Aaltonen sanoo.

Joidenkin tietojen mukaan läheltä onnettomuuspaikkaa olisi löytynyt koneen siiven osa. Aaltosen mukaan varmuutta tästä ei ole.

– Mahdollisesti joku osa on irronnut. Selvitämme nyt, mitä siitä koneesta on kadoksissa. Se on niin pahoin palanut, että meidän pitää nyt ensin rauhassa pala palalta katsoa koneen hylkyä.

Aaltonen kertoo myös, että toistaiseksi tutkijoilla ei ole kuvamateriaalia siitä hetkestä, kun jotain on tapahtunut. Viiden hengen tiimi jatkaa nyt tutkintaa sekä hylkyä tutkimalla, kuvamateriaalia läpi käymällä että henkiinjääneiden kuulemisella myöhemmin päivällä.

Syyrian presidentinvaalit pidetään kesäkuun alussa

Syyrian presidentti Bashar al-Assad ja vaimonsa  Asmaa al-Assad.

Sisällissodan keskellä pidettäviin presidentinvaaleihin ehdokkaaksi haluavat voivat rekisteröityä tiistaista lähtien. Todennäköisenä pidetään, että Bashar al-Assad haluaa jatkokaudelle.

Syyrian presidentti Bashar al-Assad ja vaimonsa  Asmaa al-Assad.

Syyrian presidentinvaalit pidetään 3. kesäkuuta. Päivämäärän ilmoitti parlamentin puhemies.

Ehdokkaaksi haluavat voivat rekisteröityä tiistaista lähtien. Uudet vaalisäännöt vaativat, että ehdokkaiden on pitänyt asua Syyriassa edeltävän vuosikymmenen ajan, joten maanpaossa olevat eivät voi asettua ehdolle. Todennäköisenä pidetään, että presidentti Bashar al-Assad pyrkii kolmannelle kaudelle.

Presidentin kausi kestää seitsemän vuotta.

Syyrian kolmevuotisessa konfliktissa on kuollut yli 150 000 ihmistä, ja miljoonat ovat joutuneet lähtemään kodeistaan.

Krimin niemimaalle puuhataan uhkapelikeskusta

Venäjän presidentti Vladimir Putin esittää Krimiä alueeksi, jolla sallitaan uhkapelipaikkojen perustaminen. Venäjällä on neljä tällaista erikoisaluetta.

Venäjään liitetylle Krimin niemimaalle suunnitellaan uhkapelikeskusta. Venäjällä kasinoiden tapaisten uhkapelikeskittymien perustaminen on sallittu vain erikoisalueilla, joita on tällä hetkellä neljä.

Presidentti Vladimir Putin esittää nyt, että Krimistä tehtäisiin viides tällainen alue.

Krimin aluehallinnon johtajan Sergei Aksjonovin mukaan uhkapeliä ei sallittaisi koko niemimaalla, vaan se keskitettäisiin yhteen paikkaan.

Jämijärven turmasta selviytyneet kotiutetaan tänään

Jämijärven turmassa loukkaantuneet pääsevät sairaalasta kotiin tänään.

Jämijärven lentoturmasta selvinneet pääsevät tänään kotiin sairaalasta. Heistä kaksi kotiutetaan puolen päivän aikaan.

Kolmannelle tehdään vielä kuvauksia nilkan ja jalkaterän murtuman selvittämiseksi. Myös hän pääsee tänään kotiin.

Turmassa menehtyi kahdeksan ihmistä. Heistä kaksi oli naisia.

Viranomaiset ovat aloittaneet turman syiden selvittämisen. He käyvät läpi muun muassa kaikki onnettomuudesta tehdyt videot ja muut tallenteet. Lisäksi kone tutkitaan perin pohjin.

Ilmailuliikenteen katsastaja: "Kone niin hyvin tehty kuin sen voi tehdä"

Omavalmisteinen potkuriturbiinikone Comp Air 8.

Koneen rakentajalle ei sinänsä vaadita erityistä pätevyyttä, mutta rakennusprojektia valvoo alusta saakka ilmailualan ammattilainen. Yli 20 vuotta alalla ollut lennojohtaja ja ilmailuliikenteen katsastaja Jouni Laukkanen arvioi, että koneen rakentajat olivat erittäin päteviä.

Omavalmisteinen potkuriturbiinikone Comp Air 8.

Jämijärven turmakone oli harrastajien itse rakennussarjasta kokoama. Lennonjohtaja ja ilmailuliikenteen katsastaja Jouni Laukkanen sanoi Radio Suomen Ajantasassa, että koneiden rakentajilla ei ole pätevyysvaatimuksia, mutta prosessia valvoo ammattilainen.

Laukkanen selventää, että projektille määrätään aivan alussa valvoja, jonka pitää olla lentokonerakennusalan insinööri, lentokonemekaanikko tai vastaavan projektin loppuun vienyt harrasterakentaja. Valvoja seuraa projektin edistymistä alusta alkaen niin, että kaikki tulee tehtyä määräysten mukaisesti.

Valmiit koneet myös tarkastetaan. Laukkanen on itse toiminut tällaisessa tarkastustehtävässä yli 20 vuotta. Ensin kone tarkastetaan fyysisesti. Sen jälkeen katsastustulos lähetetään ilmailuviranomaisille, jotka myöntävät luvan koelentoja varten. Sitä seuraa 45 tunnin koelento-ohjelma.

– Siinä on tietty, rajattu miehistö, joka sen saa tehdä. Tarkoituksena on käydä läpi lentoalue ja kirjoittaa sen jälkeen lentokäsikirja. Tutkitaan, mitä sillä koneella voi tehdä, Laukkanen kuvaa.

"Kone niin hyvin tehty kuin sen voi tehdä"

Laukkanen kertoi aamulla jutelleensa koneen toisen katsastajan kanssa, joka oli tehnyt koneelle ensikatsastuksen.

– Hän on itse erittäin kokenut alan ammattilainen, huoltaa nimenomaan potkuriturbiinikoneita. Hänen sanojensa mukaan kone oli niin hyvin tehty kuin se vain voidaan tehdä. Tunnen itse koneen rakentajat ja heidän entisetkin työnäytteensä olivat häikäisevää tasoa, Laukkanen vakuuttaa.

Osista kootuksi koneeksi turmakone oli suuri.

– Comp Air 8 -kone oli suurin Suomessa koskaan rakennettu harrasterakenteinen kone.

Konetyyppi ei sinänsä ole epäilyksen alla.

– Katsoin konetyypin vauriohistoriaa netin puolelta, ei sieltä mitään merkittävää löytynyt.

– Ainahan on mahdollisuus, että kun tehdään liitemuovisia osia, kuten Comp Air on, siellä voi olla valmistusprosessissa virhe tullut. Se on täysin mahdollista, mutta tätä on täysin turha lähteä spekuloimaan, Laukkanen muistuttaa.

Huoltoa ei valvota erikseen

Laukkasen mukaan konerakentajaharrastajat haluavat koneen, jota ei kaupasta saa. Rakentaminen itse tuskin tulee halvemmaksi kuin koneen ostaminen, Laukkanen arvelee, mutta rakentaja voi itse rakentaa sellaisen koneen kuin itse haluaa.

– Toinen puoli on siinä, että kun se on itse rakennettu, sitä saa myös itse huoltaa. Sääntely on vähän kevyempi kuin tyyppihyväksyttyjen Cessnojen ja Pipereiden.

Huolloissa tulee kustannussäästöjä. Huoltajilla on Laukkasen mukaan valmistajan ohjeet ja tarvittavat välineet. Huoltoa ei seurata.

– Siinä lähdetään siitä, että kukaan ei ole niin tyhmä, että tahallaan itseään viilaa linssiin, Laukkanen muistuttaa.

Venäjän ulkoministeri uhmakkaana: Meitä ei voi eristää

Sergei Lavrov

Sergei Lavrovin mukaan on Yhdysvaltain tehtävä rauhoittaa Ukrainan tilanne. Ulkoministeri sanoo Venäjän tekevän kaikkensa, jotta Ukrainassa ei ajauduttaisi sisällissotaan.

Sergei Lavrov

Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov syyttää Ukrainan johtoa Genevessä viime viikolla saavutetun sovun rikkomisesta.

– Kiova ei tyydy jättämään sopimuksen täyttämättä, vaan rikkoo sitä, Lavrov jyrisi tänään maanantaina tiedotustilaisuudessa.

Lavrov katsoo Itä-Ukrainan Slovjanskissa sattuneen ampumavälikohtauksen, jossa useiden ihmisten on kerrottu kuolleen, osoittavan Ukrainan johdon haluttomuuden laittaa "ekstremistit" kuriin. Ulkoministeri sanoi Venäjän tekevän kaikkensa, ettei Ukrainassa ajauduttaisi sisällissotaan.

Lavrovin mukaan Yhdysvaltain pitäisi keskittyä vaikuttamaan Ukrainan johtoon tilanteen rauhoittamiseksi, eikä esittää Venäjälle uhkavaatimuksia. Lisäksi Lavrov julisti, ettei Venäjää voi eristää.

– Uskon, että meidät on mahdoton eristää, Lavrov sanoi viitaten lännen pakotteisiin.

Valkoinen talo vetoomuksesta Justin Bieberin karkottamiseksi: Mukavaa, että maahanmuuttoasiat kiinnostavat

Kaksi miestä kadun varrella mielenosoitusplakaatien kanssa.

275 000 yhdysvaltalaista on allekirjoittanut internetvetoomuksen käytöksellään pahennusta herättäneen kanadalaisen pop-tähden poistamiseksi maasta.

Kaksi miestä kadun varrella mielenosoitusplakaatien kanssa.

Yhdysvaltain presidentinhallinto on ilmoittanut, ettei Valkoinen talo ota kantaa sille osoitettuun vetoomukseen pop-tähti Justin Bieberin maastakarkottamiseksi. Jo 275 000 yhdysvaltalaista on allekirjoittanut internetvetoomuksen, jossa Yhdysvaltain viranomaisia kehotetaan perumaan kanadalaislaulajan työlupa ja poistamaan tämä maasta.

Justin Bieber on herättänyt viime aikoina pahennusta käytöksellään. Miljoonien nuorten tyttöjen ihailema laulaja on musiikin sijaan ollut esillä muun muassa ylinopeusepäilyn, fanien päälle sylkemisen, pahoinpitelyepäilyn ja huumeväitteiden vuoksi.

We the People -kansalaisaloitepalvelussa yhdysvaltalaiset voivat yrittää saada presidentti Barack Obaman ottamaan kantaa tärkeinä pitämiinsä asioihin. Jos allekirjoituksia kertyy vähintään 100 000, saattaa asia edetä presidentin käsittelyyn.

– Kiitos vetoomuksestanne ja osallistumisestanne kansalaisaloitteeseen. Valitettavasti joudumme tuottamaan pettymyksen, sillä emme aio ottaa kantaa tähän asiaan, Valkoinen talo ilmoittaa.

– Jätämme herra Bieberin tapauksen kommentoinnin muille, mutta on mukavaa, että olette kiinnostuneet maahanmuuttoasioista. Nykyjärjestelmä ei toimi. Uskomme maahanmuuttouudistukseen, Valkoinen talo jatkaa.

Valkoinen talo käyttää kommentissaan useita kertoja believe-verbiä. Justin Bieberin fanit tunnetaan beliebereinä.

Poliisi varoittaa: Biisoni karkuteillä Lammilla

Biisoni pellolla.

Suurikokoinen biisonihärkä on karannut maastoon Ronnintiellä Hämeenlinnan Lammilla. Poliisi varoittaa lähialueella liikkuvia.

Biisoni pellolla.

Hämeenlinnan Lammilla on karkuteillä suurikokoinen biisonihärkä, varoittaa Hämeen poliisi. Eläin on karannut Ronnintien maastoon.

Poliisin mukaan eläimen omistaja ja paikalliset metsämiehet haravoivat lähialueita eläimen löytämiseksi.

Lähialueella liikkuvia varoitetaan eläimestä, poliisi huomauttaa.

Myanmarin pitkäaikaisin poliittinen vanki Win Tin on kuollut

Myanmarin pitkäaikasin poliittinen vanki Win Tin.

84-vuotias entinen toimittaja lukeutui Myanmarin demokratialiikkeen perustajiin.

Myanmarin pitkäaikasin poliittinen vanki Win Tin.

Myanmarin vankiloissa pisimpään virunut poliittinen vanki, entinen toimittaja Win Tin on kuollut. 84-vuotias Myanmarin demokratialiikkeen perustajiin lukeutunut Win Tin kuoli maanantaina Yangonissa. Hänen terveydentilansa oli heikentynyt viime viikkoina.

Win Tin sai vuonna 1989 20 vuoden vankilatuomion hallituksen vastaisista kirjoituksistaan. Hänet armahdettiin syyskuussa 2008. Armahduksen saatuaan Win Tin käveli ulos vankilasta vanginpuvussaan, sillä hänellä oli vaikeuksia uskoa vapautumistaan. Viime vuonna viranomaiset vaativat häntä palauttamaan vanginpuvun tai korvaamaan puvun hinnan.

Hän oli oppositiojohtaja Aung San Suu Kyin läheinen avustaja ja perusti yhdessä tämän kanssa NLD-puolueen vuonna 1988.

Win Tin haudataan keskiviikkona.

Auto rysähti kirkkoon Yhdysvalloissa – parikymmentä loukkaantui

Kuljettaja etsi pysäköintipaikkaa, kun auton jarruihin tuli vika ja se syöksyi kohti kirkkoa. Baptistikirkossa oli alkamassa perinteinen pääsiäiskonsertti.

Noin kaksikymmentä ihmistä loukkaantui, kun auto rysähti kiviseinän läpi kirkkoon Yhdysvalloissa sunnuntai-iltana.

Floridassa sijaitsevassa haitilaisessa baptistikirkossa oli juuri alkamassa vuosittainen pääsiäiskonsertti, ja sisällä oli noin 200 ihmistä.

Konserttiyleisö käytti tunkkeja nostaakseen auton pois jumissa olevien ihmisten päältä.

Poliisin mukaan kuljettaja oli etsimässä pysäköintipaikkaa, kun auton jarruihin tuli vika ja se syöksyi kohti rakennusta.

Sisäministeri Jämijärven lentoturmasta: Syyt selvitettävä huolellisesti

Sisäministeri Päivi Räsänen

Sisäministeri Päivi Räsänen haluaa tarkan selvityksen Jämijärven turman tapahtumista. Vasta sen jälkeen pitää tehdä johtopäätökset tulevaisuuden varalle.

Sisäministeri Päivi Räsänen

Jämijärven onnettomuuden taustat ja syyt pitää selvittää huolellisesti, muistuttaa sisäministeri Päivä Räsänen (kd.) tiedotteessaan.

Sen jälkeen on hänen mielestään aika tehdä johtopäätökset tapahtuneesta ja ottaa oppia tulevaisuuden varalta.

Kaikkiaan Räsänen kuvaa onnettomuuden pelastustöitä onnistuneiksi.

Sisäministeri haluaa myös ottaa osaa uhrien omaisten suruun ja järkytykseen.

Trafin Henttu: "Harrasteilmailun turvallisuudessa paljon kohennettavaa"

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Viime vuonna harrasteilmailun onnettomuuksissa kuoli seitsemän ihmistä, edellisenä vuonna kuusi. Trafin ilmailujohtajan Pekka Hentun mukaan ne ovat järkyttäviä lukuja Suomen toiminnan mittakaava huomioiden.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.

Harrasteilmailun turvallisuudessa on paljon parannettavaa, sanoo ilmailujohtaja Pekka Henttu liikenteen turvallisuusvirasto Trafista Radio Suomen Ajantasan haastattelussa. Viime vuosina on sattunut useita kuolonuhria vaatineita onnettomuuksia.

– Edeltäneenä vuonna kuusi kuolonuhria, viime vuonna seitsemän harrasteilmailun puitteissa. Suomen toiminnan mittakaava harrasteilmailun huomioon ottaen ne ovat järkyttäviä lukuja kaiken kaikkiaan, Henttu sanoo.

– Kyllä paljon kohennettavaa on harrasteilmailun turvallisuudessa. Ei se hyvältä näytä.

Sääntelyä tulee harkita ja puida aina kun uutta opitaan, Henttu muistuttaa. Pitää kuitenkin arvioida erikseen, kohdistuvatko tiukentuneet vaatimukset lentolaitteisiin, välineisiin, ohjaajiin, koulutukseen tai muuhun operatiiviseen toimintaan. Hentun mukaan kaikkia osa-alueita täytyy analysoida kokonaisuudessaan.

Hentun mukaan oleellista on, kuinka harrasteilmailuyhteisö saadaan turvallisuusmyönteiseksi.

– Taidot, koulutus kokemus ja asenne. Ennen kaikkea se, että asenne saadaan kohdalle, Henttu luettelee.

– Kuitenkin nämä uhrit, joita nyt on maksettu, ovat saaneet aikaan sen, että yhteisö on todella lähtenyt vakavasti tähän mukaan.

Jämijärven onnettomuudessa kuoli kahdeksan ihmistä.

– Kyllä tämä on poikkeuksellinen onnettomuus Suomen ilmailuhistoriassa, Henttu arvioi.

Henttu muistuttaa, että vastaava onnettomuus sattui viime lokakuussa Belgiassa, jossa pilotti ja kymmenen matkustajaa kuolivat hyppykoneen turmassa. Tuo kone oli tehdasvalmisteinen.

Liikenneministeri Virkkunen: Harrasteilmailun riskit syytä kartoittaa

Henna Virkkunen

Ministeri muistuttaa, että viime vuosina kevytlentokoneille on sattunut useita onnettomuuksia.

Henna Virkkunen

Liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkusen (kok.) mukaan harrasteilmailun riskit on syytä kartoittaa Jämijärven tuhoisan lentoturman jälkeen.

– Se työ meidän tulee käynnistää liikenneministeriössä nyt jo oma-aloitteisesti. Luonnollisesti odotamme onnettomuustutkinnan tuloksia sitten aikanaan, mutta jo sitä ennen on syytä tehdä oma riskikartoitus harrasteilmailun riskeistä, Virkkunen sanoi Yle Radio Suomen Ajantasa-lähetyksen haastattelussa.

Virkkunen muistuttaa, että harrasteilmailun suosio on viime vuosina koko ajan kasvanut.

– Meillä on viime vuosina ollut aika paljon onnettomuuksia, ja ne ovat liittyneet lähinnä nimenomaan kevytkoneisiin. Sen osaltahan lupakirjakäytäntöjä on jo tiukennettu, Virkkunen jatkaa.

Hae lisää

Tervetuloa Ylen mobiiliuutisiin!

Kokeilemme palvelun avulla millainen käyttöliittymä sopisi parhaiten uutisten, urheilun ja sään seuraamiseen mobiilikäytössä.

Otamme mielellämme vastaan palautettasi siitä, mikä palvelussa toimii jo hyvin ja mitä mielestäsi voisi vielä kehittää.

Liitä mukaan päätelaitteesi malli ja sähköpostiosoitteesi, jos tarvitset apua ongelmatilanteessa.

Lähetä palautetta:

Lähetä